Nieuws

Grote beweging voor EpilepsieNL in samenwerking met Total Design

Het Koninklijk Epilepsiefonds en de Epilepsie Vereniging Nederland gaan vanaf heden als één team verder onder de nieuwe naam EpilepsieNL. Eén beweging met een grote vernieuwingsdrang en urgentie om meer fondsen te werven. Om dit te kunnen realiseren zijn Total Design en EpilepsieNL een langdurig partnership aangegaan met als primair doel het zorgen voor een einde aan onzekerheid. 

Er zijn 200.000 Nederlanders met epilepsie en elk jaar krijgen ongeveer 11.000 mensen in ons land de diagnose. EpilepsieNL wil van maximale betekenis zijn voor onderzoek, werving, informeren en het realiseren van ontmoetingen. Om zo 1 miljoen geraakte Nederlanders te verbinden, informeren en  activeren.

Partnership
Door op een lean en agile manier samen te werken is de nieuwe koers van EpilepsieNL in korte tijd in gang gezet. Hiervoor is een compleet vernieuwde identiteit gemaakt. Met een nieuwe website, een vernieuwde communicatiestrategie, social branding en een online campagne wordt awareness gecreëerd.

Disruptie voor epilepsie
Epilepsie verstoort letterlijk levens, en heeft diepgaande gevolgen. Daarom voeren EpilepsieNL en Total Design op een opvallende, impactvolle en vooral disruptieve manier campagne. Disruptief omdat elke keer vanuit een onverwachte hoek aandacht wordt gevraagd voor EpilepsieNL. Niet in de vorm van zwaarmoedige campagnes, wel in de vorm van een rebelse aanpak. Een metafoor voor het extreme ongemak dat mensen met epilepsie ervaren.

Nieuwe identiteit – Epilepsie verstoort levens
Bij een epileptische aanval wordt je leven abrupt verstoord. Deze vorm van verstoring, het stilstaan het totaal onverwachte, is op een beeldende manier gevangen in het design, door het te vertalen naar een ‘stretch-effect’. De stretch is de vertaling van wat je overkomt tijdens een epileptische aanval. De wereld om je heen gaat door, maar tijdens een aanval staat het leven stil. De nieuwe identiteit is getest door artsen en patiënten en komen overeen hoe epilepsie het leven verstoort.

Kick-off Purple Day
De kick-off van de grote beweging start op 26 maart, Purple Day. Dit is het wereldwijde moment om awareness te creëren voor epilepsie. Wereldwijd worden maar liefst 65 miljoen mensen geraakt door epilepsie. In samenwerking met Ocean Outdoor breekt EpilepsieNL op een disruptieve manier de hele dag in op 150 DOOH vlakken door het hele land met de verstorende stretch en de boodschap ‘epilepsie verstoort levens’.

Joost Wijnhoud, directeur EpilepsieNL: “Het was heel duidelijk dat Epilepsie Vereniging Nederland en het Epilepsiefonds onder één nieuwe naam verder moesten. De naam EpilepsieNL past mooi en is heel duidelijk. We zijn er echt voor iedereen die betrokkenheid heeft met epilepsie. Ik ben heel blij met onze nieuwe inspirerende huisstijl en overzichtelijke website. Total Design heeft de vertaling van de aandoening enorm pakkend weergegeven in de vormgeving en zet al haar disciplines in om samen met ons te werken aan meer fondsen voor een beter leven voor mensen met epilepsie.”

Ambassadeur
Miljuschkka Witzenhausen is ambassadeur van EpilepsieNL. Haar dochter heeft sinds haar derde epilepsie. De verstoring in het dagelijkse leven wordt gevat in een video die via diverse kanalen wordt verspreid. Miljuschka en haar dochter Felina maken ook een kinderbakboek met hun 25 favoriete recepten. De opbrengst hiervan gaat naar EpilepsieNL.