Nieuws

Doorontwikkeling slimme epilepsiecamera van EpilepsieNL ontvangt digitale innovatie award

Tijdens een spectaculaire uitreikingsshow op 5 oktober jl. van de Computable Awards heeft de doorontwikkeling van de slimme epilepsiecamera van het Teleconsortium (met o.a. SEIN, ACE Kempenhaeghe en UMC Utrecht) met behulp van EpilepsieNL de Digitale innovatie award gewonnen.

Dankzij een schenking van 235.000 euro door de Postcode Loterij kan de slimme epilepsiecamera worden doorontwikkeld voor detectie van epilepsie bij kinderen thuis. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om de slimme epilepsiecamera te nomineren in de categorie Digitale Innovatie. Computable ontving in totaal 515 aanmeldingen, 160 waren er omgezet in een nominatie.

Joost Wijnhoud, Directeur en Bestuurder EpilepsieNL: ‘Wij zijn met het gehele team en onze partners ontzettend trots dat wij de Digitale innovatie award 2022 hebben gewonnen. De camera is een slim innovatief systeem en draagt bij aan de kwaliteit van leven van mensen met epilepsie. Het kan zelfs levens redden. Met de slimme epilepsiecamera zet EpilepsieNL in op innovatie.’

Cijfers 

EpilepsieNL ontvangt bijna dagelijks berichten van wanhopige ouders die de onzekerheid van de nachtelijke aanvallen van hun kind niet meer kunnen verdragen en niet meer (durven) slapen. Andere detectie middelen zijn niet altijd voldoende. Zij zoeken naar een kindvriendelijk alarmeringssysteem die deze onzekerheid bij hen kan wegnemen. Nachtelijke epileptische aanvallen worden vaak gemist en dat is niet zonder gevaar. Het komt in Nederland nog zo’n 100 tot 200 keer per jaar voor dat mensen komen te overlijden aan een epileptische aanval (Sudden Unexpected Death in Epilepsy, SUDEP). De nieuwe, baanbrekende en slimme epilepsiecamera kan helpen deze gevaren te voorkomen.

Naast EpilepsieNL, SEIN, ACE Kempenhaeghe en UMC Utrecht is ook het bedrijf LivAssured betrokken. Hun bereidheid en investering is een belangrijke voorwaarde om de slimme epilepsiecamera uiteindelijk schaalbaar en betaalbaar op de markt te kunnen brengen.