"De positieve reacties zijn een kroon op ons werk!"

Marja en Hennie doen vrijwilligerswerk voor het Epilepsiefonds

Hun eigen kantoortje zit op de begane grond van het Epilepsiefonds. Als ze op maandagochtend binnenkomen is het altijd meteen ietsje gezelliger. Vrijwilligsters Marja en Hennie werken alweer bijna drie jaar bij het fonds. Hun taak is om de collecteadministratie zo goed mogelijk op orde te houden. Maar natuurlijk is er ook altijd even tijd voor een kletspraatje. Hoe zijn ze hier terechtgekomen en wat vinden zij het leukst aan hun werk?

Marja: "Nadat mijn man drie jaar geleden overleed, wilde ik toch bezig blijven. Vrijwilligerswerk leek me altijd al leuk, en het Epilepsiefonds zit om de hoek van waar ik woon. Dat leek me een ideale combinatie. Daarnaast heb ik met eigen ogen gezien wat een impact epilepsie kan hebben. Mijn zwager heeft namelijk epilepsie. Daardoor weten wij als familie maar al te goed wat de impact hiervan op een familie of een gezin kan zijn. Voor mijn nichtje is het bijvoorbeeld ook zwaar dat haar vader na een aanval vergeetachtig en somber is. Dat ik met mijn werk voor het fonds mijn steentje kan bijdragen vind ik dan ook geweldig."

Hennie: "Marja is een goede vriendin van mij en ze was meteen al heel enthousiast over haar werk bij het fonds. Ik kom oorspronkelijk uit de commerciële wereld, maar was eigenlijk al een tijdje op zoek naar iets anders. Door de verhalen van Marja werd ik ook enthousiast en besloot ik haar te gaan helpen."

Marja: "Twee ochtenden in de week zijn we te vinden op het kantoor in Houten. Daar houden we ons bezig met het administreren van alle collectanten. Rond een uurtje of één gaan we naar huis. Dat is fijn, want dan zijn we precies op tijd om de hondjes uit te laten. 's Middags werken we thuis, want er is eigenlijk altijd nog wel wat te doen. "

Hennie: 'Toen we bij het fonds begonnen, was de collecteadministratie nog niet optimaal. In de tijd dat wij er nu zijn hebben we geprobeerd alles op orde te brengen en te digitaliseren. Daarmee nemen we collecteleiders veel werk uit handen. Waar collecteleiders eerst bijvoorbeeld alle naam- en adresgegevens zelf moesten bijhouden, doen we dat nu vanuit kantoor. Zeker in de periode voor de collecte is dat een behoorlijke klus. We verwerken dan alle gegevens van nieuwe collectanten, en zorgen er ook voor dat de gegevens van oude collectanten nog kloppen. In deze periode nemen we dan ook regelmatig nog wat werk mee naar huis."

Marja: "We vinden het allebei leuk om grote klussen aan te pakken en administratie te ordenen. Jaarlijks organiseert het fonds een bijeenkomst voor de regiocoördinatoren. Op die dag krijgen we elk jaar weer meerdere keren te horen dat ze het zo waarderen dat de collecteadministratie niet meer bij hen ligt. Deze positieve reacties zijn een kroon op ons werk!"