Veelgestelde vragen over vakantiereizen

Heb je een vraag over de vakantiereizen van het Epilepsiefonds? Kijk dan eerst of je het antwoord op jouw vraag kunt vinden in de lijst met veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Bel ons op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur via 030 63 440 63 of e-mail naar vakantiereizen@epilepsiefonds.nl. We helpen je graag verder!

Vanaf wanneer kan ik mij inschrijven voor de vakantiereizen?

De vakantiebrochure komt in november uit. Bij deze brochure zit een inschrijfformulier. Door dit formulier ingevuld en ondertekend terug te sturen kun je je inschrijven. Een optie nemen op een vakantiereis of van tevoren een reservering maken (telefonisch, per e-mail of schriftelijk) is niet mogelijk.

Wanneer ben ik definitief ingeschreven?

Jouw inschrijving wordt beoordeeld door een team van deskundigen. Het team kijkt naar je hulpbehoefte tijdens de vakantie. Soms geven de deskundigen een ander reisadvies. Je bent definitief ingeschreven als je een schriftelijke bevestiging van de vakantiereis en een factuur met acceptgirokaart hebt ontvangen. Als je de bevestiging onverhoopt moet annuleren, dan zijn daar kosten aan verbonden.

Wanneer ontvang ik mijn reispapieren?

Ongeveer 2 weken voor het begin van de vakantie ontvang je de reispapieren. Hierin staat hoe laat je aanwezig moet zijn bij de opstapplaats of in de accommodatie. Ook staat er informatie in over het verblijf en het programma en algemene reistips over paspoort, geld, verzekeringen en medicijnen.

Mag ik mijn medicijnen meenemen naar het buitenland?

Wij raden aan om bij je apotheek na te vragen welke regels er gelden om je medicijnen naar het buitenland mee te nemen. Per land en per medicijn gelden er specifieke regels. Ga voor meer informatie naar onze pagina over Vakantie. Ook het CAK heeft informatie over geneesmiddelen mee op reis.

Mag ik als ouder zelf een begeleid(st)er aanmelden voor mijn kind?

Ja dat mag. Deze begeleid(st)er wordt dan vrijwilliger voor het Epilepsiefonds. Dit betekent dat deze vrijwilliger de aannameprocedure van het fonds moet volgen. Ook wordt verwacht dat de vrijwilliger volledig meewerkt in het vrijwilligersteam en algemene taken op zich neemt. De vrijwilliger wordt uiteraard als begeleider gekoppeld aan uw kind.

Wanneer komt een vrijwilliger op huisbezoek?

Bij de deelnemers voor de jeugdvakanties komt een vrijwilliger op huisbezoek om kennis te maken en te inventariseren welke zorg er tijdens de vakantie nodig is. Als ouder weet u dan aan wie u de zorg voor u kind overdraagt. Als er vragen zijn, kunt u altijd contact opnemen met de vrijwilliger of met afdeling Vakantiereizen. Belangrijk is dat u met een gerust gevoel de vakantieweek in gaat.

Ik reis per taxi naar de opstapplaats. Wat moet ik doen als de taxi vertraging heeft?

Het is verstandig om bijvoorbeeld de Valys-taxi te reserveren met aankomstgarantie. Meld in ieder geval bij de reservering dat je op vakantie gaat met een groep en dat de vertrektijden van de bus of het vliegtuig vaststaan. Mocht je toch vertraging hebben, neem dan direct contact op met het noodnummer om het te melden. Het noodnummer vind je in je reisinformatie.

Moet ik aan alle activiteiten meedoen?

Bij de jeugdvakanties met een-op-eenbegeleiding wordt het vakantieprogramma ter plekke op maat gemaakt en zullen niet altijd alle deelnemers aan dezelfde activiteiten deelnemen.

Bij de andere jeugd- en volwassenenreizen wordt vooraf een programma samengesteld voor de hele groep. Voor de groepsuitstapjes geldt samen uit samen thuis (uitzondering om medische redenen daargelaten).

Hoe zit het met de kamerindeling?

Bij de jeugdreizen slapen jongens en meisjes apart. Dat betekent in een andere tent of slaapkamer. De begeleiding slaapt apart van de deelnemers maar wel in de buurt.

Bij de volwassenenreizen word je ingedeeld op een tweepersoonskamer, verdeeld over heren- en dameskamers. Wil je in aanmerking komen voor eenpersoonskamer dan kun je dit op het inschrijfformulier aangeven. Eenpersoonskamers zijn beperkt beschikbaar en er wordt een toeslag voor gevraagd. Als er geen eenpersoonskamers meer beschikbaar zijn op het moment dat jij je aanmeldt, dan word je automatisch ingedeeld op een tweepersoonskamer.

Ik heb een dieet, houden jullie daar rekening mee?

Ja, we houden rekening met diƫten. Dit moet je wel van tevoren aangeven op het inschrijfformulier. Als je speciale producten gebruikt dan raden we je aan om vooraf met de afdeling Vakantiereizen contact op te nemen. Niet alle dieetproducten zijn beschikbaar in een hotel of accommodatie of verkrijgbaar in het buitenland.

Zijn jullie altijd bereikbaar?

Ja, in de periode dat er vakantiereizen plaatsvinden zijn wij altijd bereikbaar. Tijdens kantoortijden kun je bellen naar 030 634 40 63 en buiten kantoortijden en in noodgevallen naar 06 53 72 60 78.

Krijg ik volgend jaar automatisch de nieuwe brochure?

Ja, als je in de afgelopen 3 jaar met ons op vakantie bent geweest, krijg je automatisch de brochure toegezonden.

Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?

Als organisatie doen wij ons best om je goed voorbereid op reis te laten gaan en de reis zo goed mogelijk te laten verlopen. Toch kan er in de praktijk altijd iets misgaan. Lukt het ons niet om op reis een oplossing voor je te vinden, dan kun je binnen 4 weken na de reis via het klachtenformulier je klacht indienen bij het Epilepsiefonds.

Wilt u iets melden over een vakantiereis dat u moeilijk met anderen kunt bespreken? Dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon, de heer Rob van de Weerd, adjunct directeur.

Onze klachtenprocedure en het klachtenformulier vind je onder aan de pagina Voorwaarden en formulieren.